Danas imamo interesantnu situaciju u kojoj četiri generacije rade rame uz rame u jednoj kompaniji (Bejbi bumeri, Generacija X, Milenijalci i generacija Z). Zaposleni iz više generacija dele isti poslovni prostor, ali to ne znači da dele i ista očekivanja.
Obzirom da „bumeri“ planiraju da se još zadrže a „generacija Z“ probija put do radnog mesta, radna mesta sa više generacija su „nova normalnost“. Svi zaposleni u kancelariju donose svoja jedinstvena životna iskustva i pogled na svet, koji je delom oblikovan i njihovom generacijom. Ovo može dovesti do „generacijskih jazova“ između grupa uprkos sličnoj radnoj etici. Poslodavci mogu da prevaziđu ove izazove korišćenjem fleksibilnih alata i modela radnog mesta koji mogu da se prilagode različitim stilovima rada.
„Fleksibilno radno mesto“
Nekada se smatralo da je zaposlenom dovoljno obezbediti sto i računar, a danas se poslovni prostor sve više stavlja u funkciju ljudi koji ga svakodnevno koriste kako bi izazvao osećaj optimizma i pripadnosti, podstakao veće angažovanje i poboljšao rezultate.
U poslednjih nekoliko godina, novi trendovi u organizaciji poslovnog prostora najprisutniji su kod IT kompanija, a sve češće i sektori poput banaka i revizorskih kuća. Umesto klasičnih kancelarija, zaposlenima se nudi sistem međusobno povezanih zona koje podržavaju različite načine rada i zaposlenima pružaju mogućnost izbora i kontrole da sami odluče da li im u određenom trenutku više odgovara grupni ili samostalni rad. Takođe, kao posledica ubrzanog načina rada, sve češće se primenjuju plug & play neformalne radne zone, u cilju olakšavanja komunikacije i povećanja produktivnosti zaposlenih kroz pomenutu raznolikost prostora.
Fizički prostori i kancelarije nisu više samo radno mesto, jer postaju stvar saradnje, razmene informacija, održavanja korporativne kulture i obuke zaposlenih, a ne samo održavanja produktivnosti.
Bejbi bumeri: rođeni između 1946 – 1964
- Generacijski nadimak iz procvata posleratnih rađanja sredinom veka
- Više muškaraca je pohađalo fakultet
- Penzionisani ili se približavaju starosnoj dobi za penzionisanje
Najmlađi Bumeri još su u svojim kasnim 50-im godinama i u radnoj su snazi, i čine 25% radne snage (65% njih planira da radi posle 65 godina). Obično su lojalni zaposleni i često imaju decenije iskustva i znanja. To ih čini neprocenjivim i pouzdanim članovima tima. Odrastajući mnogo pre pojave SMS-a ili e-pošte, više će voleti sastanke uživo. Mnogi Bumeri gravitiraju ka tradicionalnijim radnim mestima, manje su skloni da koriste opcije poput fleksibilnih radnih mesta ili „shared deska“.
Generacija X: rođeni između 1965 – 1980
- Nisu rođeni odmah nakon rata i nisu bili izloženi savremenoj tehnologiji u detinjstvu
- Cene ravnotežu između posla i privatnog života
Oni su na sredini karijere i često se nalaze na rukovodećim mestima i postaju donosioci odluka. Ova generacija je odrasla uporedo sa evolucijom personalnog računara, ali mnogo pre pametnih telefona i interneta. Oni uglavnom preferiraju bilo koji oblik komunikacije koji je najefikasniji za zadatak koji im je na raspolaganju. Zbog porodičnih obaveza i želje za autonomijom i kontrolom, hibridni rad se sve više dopada generaciji X.
Generacija Y – milenijalci: rođeni između 1981-1996
- Vrhunac detinjstva početkom 2000-ih
- 39% ima diplomu ili više
- Više žena je pohađalo fakultet
- 53% milenijalaca trenutno živi kod kuće
Najveća generacija koja trenutno radi, očekuje se da će činiti 75% globalne radne snage do 2025. Milenijalci su prva generacija koja je zaista orijentisana na tehnologiju. Mnogi u ovoj generaciji preferiraju e-poštu, poruke i tekstualno dopisivanje u odnosu na interakciju uživo i telefonske pozive. Ovo je generacija koja je pomogla da se uvedu novi trendovi na radnom mestu kao što su stolovi za stoni tenis, bilijar ili “lazy bags“. Takođe su prihvatili ozbiljnije opcije kao što su „shared desk policy“ (opcija deljenja radnih mesta/stolova), „open space“ prostori, kao i rad zasnovan na aktivnostima.
Žele kontrolu nad svojim rasporedom i radnim zadacima, uz dobar balans između posla i privatnog života. Flekjobs istraživanje je pokazalo da je 78% milenijalaca reklo da bi ih fleksibilne opcije rada učinile lojalnijim kompaniji, dok bi njih 70% razmotrilo napuštanje posla bez fleksibilnih opcija.
Dok su radili od kuće, milenijalci su imali više izazova, za razliku od generacije X, verovatno delimično i zato što mnogi iz ove generacije trenutno imaju malu decu.
Generacija Z: rođeni između 1997-2012
- Najtolerantniji na različitosti
- 5% ukupnog radnog stanovništva
- Odrasli uz tehnologiju
Generacija Z – Zoomers je najmlađa generacija u aktivnoj radnoj snazi jedne ekonomije sa manje radnog iskustva nego prethodne generacije. Zumeri su generacija koja ceni različitost, društvenu odgovornost i smislen rad. Takođe vole redovne i stalne povratne informacije od svojih nadređenih. Imaju tendenciju da rade individualno i da se samousmeravaju. Takođe vole multitasking i rad na više projekata odjednom.
Preferiraju sopstveni poslovni prostor, u odnosu na prostore za saradnju u kojima uživaju milenijalci. Zanimljivo je da 53% generacije Z preferira sastanke uživo umesto mejlova i online sastanaka.
Većinu politika firmi napisali su Bejbi bumeri kako bi odražavali njihov sopstveni stil rada — standardni dan u kancelariji sa dosta vremena za komunikaciju uživo. Dolazak milenijalaca je značajno poremetio radna mesta – tražili su stvari poput fleksibilnih radnih aranžmana i progresivnih radnih mesta.
Poslodavci koji žele da regrutuju i zadrže radnike novih generacija moraju da imaju sofisticiranu novu tehnologiju koju će da ponude. Nedavna anketa je pokazala da je 16% zaposlenih koji pripadaju generaciji Z i milenijalcima već dalo otkaz ukoliko im nije data odgovarajuća tehnologija za obavljanje posla, dok je 34% njih odbilo poslove ako su u kompaniji koristili zastarela tehnološka rešenja.
i2 portal /CW-CBS/