Da nije bilo sudbonosnog leta avionom, 1981.godine, gde je Jane (Džejn) Birkin sedela pored izvršnog direktora kompanije Hermès (Ermes) i žalila se da ne može da nađe funkcionalnu torbu, danas Birkin torba ne bi ni postojala.
Birkin torba je simbol luksuza, elegancije i prestiža. Proizvedena od strane luksuzne francuske modne kuće Hermès, veoma brzo je postala simbol ne samo visoke mode, već i sofisticiranog ukusa i bogatstva. Iako je u početku bila dizajnirana kao praktična torba za putovanja, njeno ime, kao i neverovatna cena, pretvorili su je u simbiol elitizma i šik stila. Njena popularnost daleko je nadmašila svet mode i postala je pravi kulturni fenomen. U svetu mode, Birkin torba je više od običnog modnog dodatka – ona je investicija, a u nekim slučajevima i prava finansijska dragocenost.
Istorija Birkin torbe
Priča počinje tokom leta, kada je tadašnji direktor kompanije Jean-Louis Dumas (Žan Luj Dima) sedeo u avionu pored Jane Birkin, koja je pokušavala da stavi svoju torbu u odeljak iznad sedišta, a pošto nije uspela, sadržaj torbe se prosuo po avionu. Njihov razgovor i njeno nezadovoljstvo tadašnjim modelom torbi ga je navelo da stvori torbu koja bi bila dovoljno prostrana za dnevne potrepštine, a istovremeno elegantna i moderna.
Kada je prvi put predstavljena, 1984.godine, stekla je ogromnu popularnost i postala nezaobilazan statusni simbol. Od tog trenutka, Birkin torba je ne samo ikona modnog dizajna, nego i prava investicija, obzirom da neki modeli vremenom povećavaju svoju vrednost.
Dizajn i proizvodnja
Birkin torba je poznata po svojoj jednostavnoj, ali sofisticiranoj formi. Napravljena je od najkvalitetnijih materijala, uključujući teleću kožu, ali i egzotične kože, poput nojeve, krokodilske ili piton. Karakteristični detalji uključuju čvrstu metalnu kopču, ručke, koje omogućuju nošenje u ruci ili na ramenu, i vrlo preciznu ručnu izradu.
Svaka torba se ručno pravi u radionicama Hermèsa. Njihov moto je: „jedan majstor, jedna torba”, zbog čega svaku birkinku pravi jedan zanatlija – od početka do kraja.
Cena i ekskluzivnost
Birkinke nisu samo skupe, one su i vrlo teško dostupne. Postoje višegodišnje liste čekanja. Cene variraju, ali se osnovni modeli kreću od 10.000 do 20.000 dolara, dok specijalni modeli mogu da koštaju i više od 100.000 dolara. Neke retke verzije, kao što su one od krokodilske kože sa dijamantima, dosežu neverovatne iznose, a na aukcijama su se prodavale torbe koje premašuju iznose od 200.000 dolara.
U nekim slučajevima, stariji modeli Birkin torbi mogu povećati svoju vrednost tokom vremena.
Bez obzira na sve njene estetske i funkcionalne kvalitete, često je kritikovana zbog svoje prevelike komercijalizacije i ekskluzivnosti, dok se mnogi pitaju da li je u pitanju zaista modni dodatak, ili je ona samo statusni simbol stvoren u potrošačkom svetu.
Za razliku od superbogate klijentele koja je samo gomilala Birkinke, Jane Birkin je sve do svoje smrti imala svega pet ovih torbi, a svaki model je koristila dok se ne istroši, nakon čeka bi ga poklanjala u dobrotvorne svrhe. 2015.godine je tražila da se njeno ime ukloni sa torbe Croc Birkin nakon što je PETA prijavila okrutnost prema životinjama u procesu proizvodnje. Nekoliko meseci kasnije, izgladili su situaciju.
Bez obzira na visoku cenu i gotovo neprestanu potražnju, popularnost ove torbe ne jenjava, a njeno pristustvo u modnom svetu podseća na to da luksuz ne mora nužno da se odnosti na izgled – već da je često prisutan i u pričama koje nosimo sa sobom.
i2 portal