Top 6 trendova u e-commerce industriji za 2024. godinu

Dinamična e-commerce industrija neprekidno se transformiše pod uticajem globalnih trendova i lokalnih specifičnosti. Neki delovi sveta suočavaju sa zasićenjem tržišta, dok drugi, poput Srbije, beleže impresivne stope rasta. Ovaj rast je delimično podstaknut pandemijom COVID-19, koja je ubrzala digitalizaciju i nepovratno promenila kupovne navike ljudi.

Ako govorimo o regionu, Slovenija i Hrvatska prednjače sa velikom penetracijom e-trgovine i razvijenom svešću o svim prednostima koje ona nudi. Shodno tome, njihov dalji razvoj prilično je stabilan, ali stopa rasta je niža, jednocifrena, dok Srbija trenutno proživljava renesansu u brzorastućoj e-commerce industriji. Na godišnjem nivou beležila je dvocifreni progres od oko 20% dok se za naredni period predviđa nesto niža ali i dalje dvocifrena stopa rasta.

 

Upoređujući trendove, vidimo da se različito primenjuju i prilagođavaju lokalnim tržištima. Posebno se ističu SAD i Kina koje prednjače sa inovacijama, kao što je npr. live shopping.

Kurirske službe se suočavaju sa izazovima prilikom isporuka pošiljki, a znamo da je dostava jedan od ključnih faktora u e-trgovini.

E-commerce industrija na Balkanu podložna je uticaju geopolitičkih dešavanja. Političke i ekonomske promene direktno utiču na ponašanje potrošača prilikom istraživanja že-ljenog proizvoda.

 

Recimo, analizom putanje do kupovine na domaćoj Shoppster platformi vidimo da kupci sve više vremena provode istražujući proizvode pre donošenja odluke. Samo pre godinu i po dana, kupcima je bilo potrebno u proseku 4 koraka da bi zaključili kupovinu. U međuvremenu je inflacija ostavila traga, pa je period “razmatranja” duplo duži, jer su ljudi oprezniji.

 

Ukidanje third-party cookies-a
Dugo najavljivani nestanak kolačića može zvučati privlačno za privatnost, ali za e-commerce je izvestan izazov, koji može da se pretvori i u prednost uz nove mogućnosti. Google planira da postepeno uvodi Privacy Sandbox u Chrome pretraživače i da se implementacija završi do kraja 2024. Na sreću, Big Data analitika i server-side tracking stižu kao spas. Uz ove inovacije, e-trgovine i dalje mogu da vam ponude personalizovano iskustvo, relevantne proizvode i privatnost.

Kao kupac, možete očekivati bolje preporuke, ponude prilagođene vašim željama i transparentnije prikupljanje podataka. Ukidanje kolačića i uspon Big Data-e znače prekretnicu u online trgovini.

 

Personalizacija e-trgovine
Personalizacija je postala ključan faktor u e-trgovini. Kupci više ne žele generička iskustva. Žele proizvode i sadržaje koji su prilagođeni njihovim interesovanjima i afinitetima. Kompanije koje uspeju da pruže personalizovano iskustvo ostvaruju veću lojalnost kupaca i povećavaju prodaju.

Na primer, Amazon je pionir u personalizaciji preporuka proizvoda, analizirajući ponašanje kupaca i pružajući im relevantne sugestije.

 

AI u e-trgovini
Veštačka inteligencija je alat koji je zauvek promenio pravila u e-trgovini. Fenomen koji je u Srbiji eksplodirao protekle godine, postao je jedan od vodećih trendova. Pravilno korišćenje AI nudi puno olakšica u svakodnevnom poslovanju u vidu pomenute personalizacije korisničkog iskustva i dopiranja do ciljne publike sa preciznim preporukama. Osim toga, veštačka inteligencija može biti od koristi za logistiku, ali i za upravljanje robnim zalihama.

 

Affiliate marketing u e-trgovini
Affiliate marketing je globalno popularan vid marketinga, koji podrazumeva da pojedinci promovišu proizvode nekog online shopa na svom kanalu (website, YouTube kanal, društvene mreže…) i tako usmeravaju potencijalne kupce na kanal tog prodavca. Od svake kupovine koja se dogodi posredstvom takve veze, partneri zarađuju određenu proviziju. Ovaj način zarađivanja je popularan i privlačan, jer možete raditi sa bilo koje lokacije, onoliko koliko vam odgovara, a zarada zavisi samo od toga koliko ste uspešno svojoj publici približili proizvod i koliko se on njoj dopao.

Primer je Amazonov affiliate program, dok je na našim prostorima tek u povoju. Naša kompanija Shoppster je krajem prošle godine integrisala affiliate program u svoje poslovanje.

 

Glasovna pretraga
Glasovna pretraga je još jedan od izvesnih e-commerce trendova u budućnosti. Sa razvojem performansi smart zvučnika i smart telefona nepovratno se razvja i trend takozvane “glasovne kupovine”.

U razvijenim online tržištima poput SAD, veliki procenat kupaca na mesečnom nivou makar jednom koristi “Voice asistenta”. Online shopovi, takođe, nastoje da optimizuju maternje jezike u pretragu zarad poboljšanja korisničkog iskustva. To je neminovna budućnost koja tek treba da se omasovi na domaćem tržištu.

 

Omni-channel kupovina
Dosadašnja iskustva e-trgovine ukazuju na to da je među kupcima sve rasprostranjeniji omni-channel pristup. To znači da preko 70% kupaca vrši pretragu, informisanje i kupovinu preko više različitih kanala. Korisnici upoređuju cene, uslove, kvalitet i proizvode na svim dostupnim mestima: u fizičkim radnjama i online shopovima, na aplikacijama i društvenim mrežama. To se najviše odnosi na tehnološki pismene generacije Z i Milenijalse. Ovaj trend nikako ne znači zastoj poslovanja za e-trgovce, već naprotiv šansu za unapređenje biznisa.

Statistika kaže da online shopovi koji imaju minimum 3 kanala povećavaju interakciju sa kupcima za preko 250%.

 

E-commerce industrija u Srbiji i regionu nastavlja da evoluira i prilagođava se promenljivim potrebama i preferencijama kupaca. Personalizacija, mobilna trgovina, održivost, lokalne platforme i digitalizacija malih preduzeća predstavljaju ključne trendove koji će oblikovati budućnost e-trgovine u našem regionu. Kompanije koje se prilagode ovim trendovima i ponude autentična i relevantna iskustva kupcima imaće prednosti u ovom dinamičnom okruženju.

 

i2 portal /MarketingMreža/

podeli na mrežama:

Facebook
LinkedIn
Email
Pinterest

Najnovije

Kultura

Premijera mjuzikla „Balkan Ekspres“

„Balkan ekspres“ kultno delo Gordana Mihić, četiri decenije, nakon što je snimljen istoimeni film biće premijerno izvedeno u formi  mjuzikla u petak i subotu uveče,

Preporučujemo

Četiri ponašanja koja razaraju vezu ili brak

Istraživanjima su definisana kontraproduktivna ponašanja koja negativno utiču na partnerske odnose i predstavljaju jasne prediktore razvoda braka/prekida partnerskog odnosa. U svakom partnerstvu će se neka od ovih